הכנות לטיפול רפואי

מבוסס על מאמר מאת Diane Norman

שורדים רבים של התעללות מודעים בכאב שאבדן שליטה על הגוף במהלך מחלה או טיפול רפואי יכול לגרום לחרדה ולעורר רגשות שקשורים לזמן בו היו קורבנות להתעללות. תחושת שליטה במהלך טיפול רפואי היא משהו אפשר להשיג על ידי בחירה זהירה של רופא ועל ידי שימוש בטכניקות להפחתת חרדה.

גם הרגישים מבין אנשי המקצוע לא תמיד יודעים איך להגיב לצרכים המיוחדים של השורד. אתם, מכל מקום, יכולים להבטיח שתקבלו את הטיפול הרפואי הרגיש וההולם ביותר. הכנה היא המפתח. לפני שאתם יוצרים קשר עם הרופא, קיבעו עם עצמכם, מה חשוב לכם. עד כמה הרופא שלכם צריך להיות רגיש לצרכים שלכם? אילו רמות של היענות יעזרו לכם הכי הרבה? איך אתם רוצים או לא רוצים שיגעו בכם? מה הפחדים שלכם?

ברגע שאתם יודעים מה אתם מחפשים, אפשר להתחיל את החיפוש. התחילו עם אנשים שאתם מכירים – חברים, שורדים אחרים, המטפל שלכם ורופאים שאתם כבר מכירים. דברו על הצרכים שלכם – אולי תהיו מופתעים לגלות שגם אנשים שלא עברו התעללות הם סלקטיביים בדיוק כמוכם.

אחרי שעשיתם את ההכנה הראשונית הזו, התקשרו ודברו עם הרופא או בקשו שהוא יחזור אליכם טלפונית. שיחה טלפונית היא פחות אישית מפגישה במרפאה של הרופא ומאפשרת לכם יותר שליטה. אתם יכולים לעשות את השיפוט הראשוני דרך הטלפון ואתם יכולים לסיים את השיחה בכל רגע שתרצו. אתם יכולים להתחיל את שיחת הטלפון שלכם על ידי כך שתאמרו: "אני זקוקה לרופא כי יש לי כאבי בטן, אני צריכה לעבור בדיקת שד וכו' ועלי להבין כיצד אתה עובד עם המטופלים שלך".

אתם יכולים גם להצהיר מראש "אני זקוקה שיסבירו לי כל דבר לפני הבדיקה". אם אתם מתכננים ביקור אצל רופא שיניים, אולי תשקלו להגיד "מאוד לא נוח לי שאנשים מכניסים לי דברים לפה – איך אפשר יהיה להתמודד עם זה?" אולי תגלו שאין צורך לדבר על הרקע שלכם בשלב הזה. תוכלו ללמוד הרבה לגבי אופן ההתנהגות של הרופא מבלי שחשפתם הרבה מידע אישי.

אחרי שקבעתם פגישה, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להרגיש יותר שליטה על התהליך. די שכיח למשל, לשורדים, לשכוח מה תכננו לשאול את הרופא או לשכוח מה הרופא ענה. אחת הדרכים להתמודד עם זה היא לעבור על "רשימת הצרכים" שלכם לפני הביקור. רישמו כל שאלה נוספת שיש לכם בפנקס קטן והביאו אותו לפגישה עם הרופא.

במהלך הפגישה אולי יהיה צורך לעבור שוב על רשימת הצרכים, מאחר והרופא אולי לא יזכור את פרטי שיחת הטלפון שהתקיימה ביניכם. אתם יכולים להתחיל בזה שתגידו משהו כמו "כשדיברנו ביום חמישי שעבר, הזכרתי את הצורך שלי שכל דבר יוסבר לי מראש". רישמו את הדברים שהרופא אומר לכם. זה, כשלעצמו, יעזור לכם להתמודד עם המתח המעורב בתהליך. חשוב גם לזכור שמותר לכם לעזוב אם תרגישו שהרופא חסר רגישות או מתנהג בצורה לא הולמת.

אם אתם פוגשים את הרופא בחדר המיון, יש להניח שכואב לכם מאוד. בזמנים כאלה, זה חשוב אף יותר להיות ברורים לגבי הצרכים שלכם. אם אינכם מרוצים עם הטיפול שאתם מקבלים, עמדו על כך שרופא אחר יטפל בכם.

אם אתם מתקשים להגיד לצוות של מערכת הבריאות מה אתם צריכים, בקשו מחבר או חברה לעזור לכם בזה. שורדת מסוימת שלא יכלה להביא את עצמה לדבר על ההתעללות שעברה, על פחדיה וצרכיה, הכינה תיאור קצר אך מפורט של ההתעללות שעברה ושל פחדיה. את הרשימה הזו היא נשאה עמה בתיקה לכל מקום, למקרה חירום. היא כללה בין היתר הנחיות לצוות הרפואי לגבי דרכים שיוכלו להקל עליה במקרה של מצוקה נפשית או פיזית.

לפני שמתחילים את הבדיקה או ההליך הרפואי, וודאו שהרופא שלכם ואתם גיבשתם דרך שבה תוכלו לאותת כאשר אתם צריכים לעשות הפסקה או להאט את הדברים.

בקשו שאדם קרוב לכם יישאר אתכם במהלך הטיפול או הבדיקה. לרוב התשובה לבקשה הזו תהיה "לא", אבל אם דנתם קודם על הרקע שלכם עם הרופא, תהיה הרבה יותר התחשבות בבקשה כזאת, מתוך נכונות להתחשב בצרכים שלכם.

שורדים רבים נעזרים מאוד בטכניקות הרפייה וקרקוע, כדי להתמודד עם חרדה ופלשבקים. ללמוד את הטכניקות האלה או טכניקות הסחה אחרות מאיש מקצוע שמתמצא בהן, לפני תחילת הטיפול הרפואי, יכול להיות דבר מה שלא יסולא בפז.

המאמר תורגם על ידי אילנה מאתר זה:
http://movingforward.org/v1n2-coverside.html

 


השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.